Wegens COVID is ons kantoor enkel op afspraak open

Het nieuw rijexamen

Wat is er de afgelopen jaren veranderd? Dit lijstje frist je geheugen meteen op.

1. Zware overtredingen en lichte fouten

Het theorie-examen maakt een onderscheid tussen zware overtredingen en lichte fouten. Negeer je een rood verkeerslicht? Ga je over een witte doorlopende streep? Of lapt u politiebevelen aan uw laars? Dan begaat u een zware overtreding. Snelheidsovertredingen vallen hier ook onder. Zo’n zware overtreding kost je op het theoretisch examen 5 punten. Een lichte fout is 1 punt minder. Het theorie-examen telt trouwens nog altijd 50 vragen. Je moet minstens 41 behalen. Begaat u 2 zware overtredingen? Dan is het game over.

2. Twee van de zes manoeuvres uitvoeren

Ken je alle manoeuvres al voor het praktijkexamen? Er zijn er namelijk 4 bijgekomen die je ook onder de knie moet krijgen. Door loting wordt bepaald welke 2 van de 6 manoeuvres je moet uitvoeren:

  • Keren in een smalle straat
  • In een rechte lijn achteruitrijden
  • Parallel parkeren tussen 2 voertuigen (links)
  • Parallel parkeren tussen 2 voertuigen (rechts)
  • Loodrecht t.o.v. de weg vooruit in een vak parkeren
  • Loodrecht t.o.v. de weg achteruit in een vak parkeren

3. Computertest vóór je de weg op mag

Het praktijkexamen begint met de GOCA-Risk Perception Test. Je legt deze computertest af vóór je proef op de openbare weg. Herken je op tijd de mogelijke gevaren op de weg? Vanaf een score van 6/10 ben je geslaagd. Hier vind je alvast twee voorbeeldfilmpjes:

voorbeeldfilmpje 1 - voorbeeldfilmpje 2

4. Op eigen houtje de weg vinden

Geraak je trouwens zelfstandig op je bestemming? Vandaag moet u bewijzen dat u dat kunt. Je kiest zelf of je een stukje wil rijden op basis van gps-instructies of verkeersborden. Kies je voor de verkeersborden dan geeft de examinator je af en toe een richting mee (bijvoorbeeld: “Brussel”) die je dan op basis van de aanwijzingsborden moet volgen.

Meer gedetailleerde informatie over het praktijkexamen B vind je in deze infobrochure: